§ 1. Foreningens navn er Skælskør Badminton Klub. Foreningens formål er i videst muligt omfang at give befolkningen i Skælskør Kommune og omegn gode muligheder til at dyrke badminton.



§ 2. Indmeldelse sker ved henvendelse til bestyrelsen eller personer, der er udpeget til dette formål. Udmeldelse sker til samme med 1 måneds varsel til d. 1. i en måned.                        



§ 3. Kontingent og indskud fastsættes hvert år på generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen. Kontingentet skal være indbetalt til den tidsfrist, som er anført i opkrævningen. Bliver dette ikke overholdt, kan medlemmer blive slettet af klubben og kan kun optages igen mod at betale restancen og nyt indskud. Kontingentperioden er for månederne september til april begge måneder incl., idet månederne maj, juni, juli og august er friperioder for medlemmer, som har været medlem i kontingentperioden. Nyindmeldte medlemmer i sidstnævnte periode indbetaler et af bestyrelsen fastsat beløb. Spillere som er fyldt 19 år, er seniorer. Spillere under 19 år er ungdomsspillere. Klubben optager både aktive og passive medlemmer til et årligt kontingent, der fastsættes hvert år på generalforsamlingen efter forslag fra bestyrelsen. Aktive medlemmer er medlemmer der aktivt sportsligt vil benytte klubbens faciliteter. Æresmedlemmer, som udnævnes af bestyrelsen, er kontingentfri for livstid. Samtlige medlemmer har ret til en fast spilletid på 1 time ugentligt. Seniorer har fortrinsret for ungdomsspillere med hensyn til spilletimer om aftenen og lørdag- søndage. Alle medlemmer er forpligtet til at overholde eventuelt udarbejdede ordens- og spillereglementer. Bestyrelsen og spilleudvalgene har ret til at træffe afgørelse om afholdelse af arrangementer, selv om disse medfører, at fast spilletid må annulleres.



§ 4. Generalforsamlingen har inden for de ved lovene fastsatte grænser den øverste myndighed i alle foreningens anliggender.



§ 5. Generalforsamlingen indvarsles af bestyrelsen med mindst 4 ugers varsel ved opslag i hallen samt bekendtgørelse i mindst et lokalt blad eller ved skriftlig meddelelse til medlemmerne. Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 1 uge før dens afholdelse. Årlig, ordinær generalforsamling afholdes i november måned hvert år. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når den ordinære generalforsamling eller bestyrelsen beslutter det, eller efter skriftlig forlangende af mindst 1/5 af foreningens stemmeberettigede medlemmer. Sidstnævnte skal redegøre for, hvad der ønskes forhandlet. Den ekstraordinære generalforsamling skal indkaldes senest 4 uger efter, at skriftlig begæring derom er afgivet til bestyrelsen. Varsler og bekendtgørelser som for ordinær generalforsamling. Til at lede forhandlingerne på generalforsamlingen vælges en dirigent, som ikke må være medlem af bestyrelsen. Dirigenten afgør alle spørgsmål vedrørende sagernes behandlingsmåde og stemmeafgivningen. Stemmeafgivningen kan ske ved håndsoprækning, men skal ske skriftligt, såfremt 10 medlemmer eller dirigenten forlanger det.



§ 6. Foreningens regnskabsår løber fra 1/8 til 31/7. Kassereren afgiver regnskab til revisor senest 10 dage før generalforsamlingen. På dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal følgende behandles: Valg af dirigent og referant. Bestyrelsens beretning om det forløbne år. Fremlæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse eller anden beslutning. Fastsættelse af kontingent og indskud for den kommende sæson. Behandling af indkomne forslag. Valg til bestyrelse: Formand, Næstformand, Kasserer, Sekretær samt formand for sponsorudvalget. Valg af 2 medlemmer til sponsorudvalget. Valg af revisor og af 1 suppleant. Eventuelt.



§ 7. Stemmeret har enhver aktiv senior, som ikke er i kontingentrestance. Stemmeret kan kun udøves ved personligt møde. Passive medlemmer har ret til at deltage i generalforsamlingen, men har ikke stemmeret. Alle spørgsmål afgøres på generalforsamlingen ved simpel stemmeflerhed. Til vedtagelse af beslutninger, som går ud på forandringer i eller tillæg til foreningens vedtægter, kræves dog, at mindst 1/4 af de stemmeberettigede medlemmer er mødt på generalforsamlingen, og at beslutningen vedtages med 2/3 af de afgivne stemmer. Skulle på den pågældende generalforsamling det krævede medlemstal ikke være repræsenteret, men forslaget vedtages med det angivne flertal, sammenkaldes straks med angivelse heraf en ny generalforsamling inden 4 uger, hvor den pågældende beslutning kan vedtages, såfremt den tiltrædes af mindst 2/3 af de afgivne stemmer, uanset de fremmødtes antal.



§ 8. Bestyrelsen består af 5 medlemmer, en formand, en næstformand, en kasserer, en sekretær og formanden for sponsorudvalget, der vælges for 2 år ad gangen, således at 2 medlemmer afgår det ene år og 3 medlemmer afgår det næste år - første gang ved lodtrækning. Genvalg kan finde sted. Bestyrelsesmedlemmer kan modtage valg for 1 år, hvis der ikke er kandidater, som ønsker valg for 2 år. Endvidere vælges en suppleant, der afgår hvert år. Her kan genvalg ligeledes finde sted. Formændene fra de i § 10 nævnte udvalg er associerede medlemmer af bestyrelsen og indgår ligeværdigt med de i § 8 afsnit a nævnte medlemmer. Ved afstemninger er de associerede medlemmers stemmer vejledende. Bestyrelsen kan i øvrigt nedsætte de udvalg, som den mener at burde nedsætte for på forsvarlig måde at kunne lede klubbens drift. Bestyrelsen, der repræsenterer klubben udadtil, bestemmer selv sin forretningsorden og kan antage lønnet medhjælp. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 4 medlemmer er til stede og er enige. Med mindre alle de i denne paragraf afsnit a nævnte 5 bestyrelsesmedlemmer er til stede, kræver vedtagelse af forslag enighed. Formanden, næstformanden og kasseren tegner klubbens navn, også ved erhvervelse, afhændelse og pantsætning af fast ejendom, dog at sådanne dispositioner skal være godkendt af generalforsamlingen. Bestyrelsen fordeler inden sæsonen de faste spilletimer og er klubbens øverste myndighed med hensyn til brug af klubbens baner, samt tilmelding til turneringer m.v. I tilfælde af at en siddende bestyrelse vælger at gå af i utide, skal den aftrædende bestyrelse administrere klubben, indtil der har været afholdt en ny generalforsamling, hvor der vælges en ny bestyrelse.



§ 9. Sponsorudvalget har til opgave at vedligeholde indgåede sponsoraftaler samt opsøge nye potentielle sponsorer således, at sponsorindtægterne yder et væsentligt bidrag til klubbens øvrige indtægter. Sponsorudvalget har ret til at supplere sig med det antal medlemmer, det finder passende. Bestyrelsen træffer den endelige afgørelse med hensyn til sponsorindtægternes anvendelse. Sponsorudvalget skal have bestyrelsens godkendelse i alle sager af større økonomisk betydning. Bestyrelsen skal f.eks. således inddrages i forhandlinger om sponsorkontrakt med hovedsponsorer.



§ 10. Klubben har et Seniorspilleudvalg (SSU), et Ungdomsspilleudvalg (USU) et Motionsspilleudvalg (MSU) og et Veteranspilleudvalg (VETU), som alle afgår hvert år. Genvalg kan finde sted. På et medlemsmøde hvert år senest i april måned vælges en formand til hvert af de nævnte udvalg. Bestyrelsen indkalder til medlemsmødet med mindst 8 dages varsel ved opslag i SBC Hallen. På medlemsmødet vælges ligeledes 2 øvrige medlemmer til hvert af udvalgene. Såfremt valg ikke finder sted, udpeger bestyrelsen det nødvendige antal medlemmer. Spilleudvalgene har til opgave at arrangere alle kampe og turneringer - og udtage de forskellige hold i samarbejde med de respektive trænere. Endvidere står det enkelte udvalg som tilrettelægger af arrangementer af interesse for dets spillerområde. Bestyrelsens godkendelse må indhentes i alle sager af større økonomisk betydning. Spilleudvalgene har ret til at supplere sig med trænere og lignende.



§ 11. Revisor vælges for 1 år, ligeledes suppleant. Genvalg kan finde sted for begge.



§ 12. Da foreningen er medlem af Dansk Badminton Forbund, er medlemmerne underkastet Dansk Idræts Forbund´s amatørregler og de ordensregler, som Dansk Badminton Forbund måtte fremsætte.



§ 13. Beslutning om opløsning af foreningen kan kun finde sted på en generalforsamling, hvor den tilsigtede opløsning fremgår af indvarslingen. For beslutningen om opløsning skal mindst 2/3 af foreningens medlemmer være mødt til den pågældende generalforsamling og 3/4 af de afgivne stemmer er for en opløsning af foreningen. Ophører foreningen at eksistere, tilfalder dens eventuelle formue idræts - og ungdomsarbejdet i Skælskør Kommune.



Således vedtaget på ekstraordinær generalforsamling i Skælskør Badmintonhal den 12. april 2005.



Dirigent: Formand for Skælskør Badminton Klub:



Michael Larsen Søren Dalsgaard.

Skælskør Badminton Klub | Sorøvej 88A , 4230 Skælskør | 58192242 | webmaster@sbkbadminton.dk